vrijdag 16 mei 2014

1 mei 2013 … trekkingsdag !

Het loopt al tegen de avond aan, en ik heb nog niet gecheckt of we gewonnen hebben. Op het AA-forum neem ik al eens een kijkje of er zich winnaars gemeld hebben.
De eerste winnaars sijpelen langzaam binnen. Dus besluit ik onze inschrijving ook te controleren op eventuele winst. Vorig jaar begon ik bij mijn eigen inschrijving en dan die van Evy, zij heeft meestal wat meer geluk dan ik, vandaar. Dit jaar besluit ik het andersom te doen. Eerst geef ik dus de nummer van Evy in …your application has not been selected. Evy ligt in de zetel naast me en vraagt: en hebben we gewonnen ??
Neen helaas, jij hebt niet gewonnen, jij moet nog een jaartje in België blijven.
Dan geef ik mijn nummer in en als ik op enter klik loopt er een vreemde rilling doorheen mijn lijf. Evy vraagt : en ?? Ook niks zeker??
Ik bekijk haar en knik gewoon ja. Zij begint te lachen en zegt : wat zou het…
Ik dan lekker droog: jama echt, ik heb gewonnen
Och zever nie.
Jawel, kom dan kijken !
Ge maakt me iets wijs.
Nee, echt, kom maar kijken …
Na nog vijf keer dezelde woordenwisseling staat ze dan toch op en komt naar mijn scherm kijken om te zien of ik haar niets aan het wijsmaken ben. Niet dus, want er staat als eerste zin mooi geschreven :
Dear Bart XXXXX,
You have been randomly selected for further processing in the Diversity Immigrant Visa Program for the fiscal year 2014.


Het is dus werkelijkheid. We krijgen een kans om te verhuizen naar Amerika. Tijdens onze reizen zeiden we het al vaak: hier zou ik wel kunnen wonen. Maar vakantie is geen emigratie! Dus ondanks het enthousiasme beginnen ook meteen de twijfels. Gaan we daar wel werk vinden? Hoe en wanneer vertellen we het tegen onze familie en vrienden? Hoe zullen zij reageren? Waar zouden we ons vestigen? 1001 vragen spoken door je hoofd, maar toch komt er telkens die glimlach op het gezicht als je er aan denkt dat je in Amerika kan gaan leven.

Ik besluit om Elke van het AA-forum, die goed op de hoogte is van emigratie en zelf in Canada woont, in vertrouwen te nemen en haar in te lichten en te vragen of zij ons wat op weg wil helpen bij onze vele vragen die we hebben. En dat wil ze graag, waarvoor dank.
De dagen erna hebben wij het hier dan ook bijna uitsluitend over één ding…. Tot drie dagen erna ….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten