donderdag 6 november 2014

04-11-2014 … Tom and carolyn, Pima Air and Space Museum

Op maandag hebben we afgesproken om te gaan lunchen met Tom en Carolyn. Zij zijn in Tucson voor een doktersbezoek en dus maken we van de gelegenheid gebruik om samen iets te gaan eten. We ontbijten, prullen hier wat en maken ons wat later klaar om te vertrekken, want we hebben afgesproken om half twaalf. Als we aan de Blue Willow aankomen en binnen gaan zien we hen al zitten. Het weerzien is leuk en we praten volop zodat de garçon een paar keer komt vragen of we al een keuze gemaakt hebben. In het verleden hebben we al bijzonder veel informatie van hen gekregen over vanalles en nog wat, en ook vandaag praten we verschillende onderwerpen. Het eten is trouwens heel lekker en we zitten op een binnenkoer, met een heerlijke temperatuur. Tom gebruikt bing translate voor onze blog te volgen en Evy wordt daar blijkbaar vertaalt als Edgar. Hij moet ook altijd lachen met de foto’s van eten die we op de blog zetten, vooral de deserts, dus hou ik deze keer wijselijk mijn gsm is mijn zakken als we ons toch weer laten verleiden om elk een desert te nemen, een heerlijke chocolate cake. Na het dessert praten we nog wat na en nemen nog een kijkje in de giftshop en Evy vind er mooie kerstkaartjes.
Als we op de parking afscheid nemen en in de auto stappen zien we dat het al 2uur voorbij is, time flies when you’re having fun.  Nadien rijden we nog naar de Target, daar zouden pastaborden kunnen zijn, maar we vinden er geen. Wel chiquita bananen, bruine suiker en we nemen ook een goedkope mixer mee, want we hadden eieren gekocht om pannenkoeken te maken. Als we thuis komen maken we de brievenbus leeg en zit Evy haar rijbewijs erbij, dus dat is ook alweer in orde. s’Avonds eten we een bo’ke en kijken we naar The Da Vinci Code op tv.
Dinsdag voormiddag doen we het rustig aan, ontbijten, even skypen met de vroegere buren en dan maken we ons klaar om naar het Pima Air and Space Museum te gaan. Eerst even langs de ATM machine en dan weer terug naar huis want ik ben men fotocamera vergeten. Vervolgens een klein half uurtje rijden en om half 12 staan we op de parking van het museum. Je kan hier verschillende dingen kiezen om te doen. Er is het museum zelf met vijf verschillende hangars gevuld met vliegtuigen en helikopters, een tramritje over het domein waar er vliegtuigen buiten staan, ook te voet te doen trouwens, en een autobustoer op de boneyard, het vliegtuigkerkhof. Dit is niet te voet te doen en dus enkel via een bus. We beslissen eerst de grote hangars te doen. Ik ken bijzonder weinig van vliegtuigen maar hier staan meteen al enkele mooie exemplaren tussen. Zo is er een lockheed SR-71A Blackbird, en ook een replica van het allereerste vliegtuig, naamwaardig, van de gebroeders Wright. Het is moeilijk om het allemaal goed op foto te krijgen.

De eerste hangaar is de grootste en als we die gedaan hebben komen we uit bij het restaurant. Het is inmiddels middag dus eten we er een snelle hap en gaan dan weer verder op pad, naar het Space Museum. Dit is echt iets voor de oud collega Patrick, die wou hier wel een paar uurtjes kunnen spenderen.

Zo heel groot is dat niet maar er staan wel enkele leuke dingen waaronder een apparaat waarmee je de Apollo op de maan kan laten landen, wat me ook twee keer lukt. Verder staat er ook een ‘moonrock’, zo groot dat je er je vergrootglas net niet voor nodig hebt.

Verder veel uitleg bij allerlei ruimtedingen. Als je alles moet lezen ben je wel even zoet. Iemand van het museum vraagt of we op de maan willen staan … natuurlijk willen we dat. Hij neemt ons mee naar een aparte kamer en het blijkt een grote wandfoto te zijn. Een kopie van de laatste foto ooit gemaakt vanaf de maan. Ik leg eerst Evy vast op de (maan)plaat en nadien neemt de vriendelijke man nog enkele foto’s van ons beiden waarbij hij vraagt of we de aarde niet in handen willen nemen.

Nadien wandelen we buiten even rond en doen dan alle andere hangars aan, waarvan de meeste vliegtuigen de een of andere oorlog hebben meegemaakt, WO II, Vietnam, Desert Storm, … waaronder de B17 bommenwerper.

Vervolgens gaan we terug naar de ticketbalie en kopen kaartjes voor de tram. Voor de boneyard hebben we geen tijd meer, om 5 uur gaat alles dicht en een bustoer duurt 75min dus die doen we later nog eens, want voor de boneyard heb je geen inkomticket nodig van het museum want het ligt aan de andere kant van de weg en dus niet binnen de museumgrenzen. De tram wel dus doen we deze vandaag.

De chauffeur verteld tijdens de 1 uur durende toer over verschillende vliegtuigen verhalen en weetjes. Er staan enkele presidentiële vliegtuigen tussen, maar in de meeste heeft nooit een president gezeten. Er stond ook een gigantisch vliegtuig van de NASA, de super Guppy, waarmee oa de grote motoren van Los Angeles naar Miami gevlogen werden. Wel in twee vluchten want de afstand is te ver voor het in één keer te doen. Het vliegtuig is heel groot maar kan niet zoveel gewicht meedragen.

Verder weer veel gevechtsvliegtuigen en helikopters van allerlei grote en merken. Na een dik uur zijn we terug bij het begin en hebben we alles gezien. Hieronder nog een deel foto's voor de liefhebbers

Als we voormiddag wat vroeger waren geweest hadden we de boneyard ook nog wel willen zien maar dat zal dus wegens tijdsgebrek voor een andere keer zijn. We rijden weer naar huis, bakken pannenkoeken met BRUINE suiker!! Smaakt lekker en zo zit de dag er alweer op. Die vliegen trouwens om hier … zal wel met het lekkere weer te maken hebben zeker? ;)

tot de volgende update ...

1. De bruine suiker die je vond bij Target, blond en donker bruin, bevalt die je ?
    Is wel niet te vergelijken met de belgische bruine suiker uit Tienen.