zaterdag 3 oktober 2015

29-09-2015 ... Bezoek (deel II)

Na onze rondrit doorheen Arizona en een mini stukje in Utah, kwamen we terug thuis in Tucson.
We hadden voorheen toch al gezegd om van donderdag een rustdag te maken, vanwege het rondrijden waren we toch wat moe, en Evy moest ook al terug aan het werk. Veel hebben we die dag dus niet gedaan, al hebben we wel genoten van het mooie uitzicht bij zonsondergang, op de Catalina Mountains.

De dagen erna hebben we wel verschillende dingen bezocht. In de late avond gaan we wel naar Tumamoc Hill, een flinke heuvel waar men door de dag niet naar boven kan omdat men er onderzoeken verricht, maar in de weekends en in de avond mag je naar boven wandelen. Het is bijzonder steil maar uiteindelijk geraken we allemaal boven, al missen we bovenaan ergens onze pa die wat langzamer boven kwam. Eens terug beneden dus niemand te zien (wij dachten dat hij omgedraaid was halverwege ofzo), maar net als we een stuk naar boven willen gaan om te zoeken, komt hij naar beneden gewandeld. Het is al na middernacht als we terug thuis komen.

Op vrijdag gaan we naar de nummer 1 van te bezoeken dingen in Tucson, volgens mij en ook volgens tripadvisor: het Sonoran Desert Museum! We rijden via Gates Pass, op een (Amerikaanse) boogscheut van ons huis richting het museum en de uitzichten zijn hier al erg mooi tussen de grote Saguaro cactussen. We betalen de entree met korting dankzij Pima County residents en 60+ers. We wandelen doorheen het ganse museum, ook de desert loop, ondanks de hitte. Enkele dieren laten zich niet zien in de hitte, waaronder de coyote en de javalina's, maar we zien wel de mountain lion, de beer, en ook de wolf ligt zichtbaar te relaxen in de schaduw.

Verder zien we veel beestjes en heel veel mooie planten, allemaal komen ze voor in de Sonoran Desert. Ons moeder is verrast dat er zoveel kleur zit in de woestijn. We eten iets in het restaurant van het museum en namiddag gaan we verder met de tour in het museum. Na een 5-tal uur hebben we alles gezien en rijden weer naar huis.
Zaterdag is weer een rustdagje al gaan we wel naar Lowes, waar we wat spullen kopen voor rondom het huis, waaronder wat planten voor in bloembakken die hier achter gebleven zijn.

Op zondag moet Evy werken en gaan wij naar Pima Air & Space Museum. Ik had dat al eens bezocht maar wil gerust nog eens een kijkje gaan nemen. Helaas rijdt de AMARG tour niet in het weekend. Dat wist ik niet op voorrand anders had ik dit een andere dag ingepland, maar goed, er is genoeg te zien in het museum dus betalen we entree en nemen meteen ook kaartjes voor de open tram rit die doorheen het openlucht gedeelte van het museum rijdt en je uitleg krijgt over alle vliegtuigen die er staan opgesteld. Ook alle hangars worden aangedaan en we spenderen er toch wel een 5-tal uren.

Maandag was er al meteen een nieuwe primeur voor de ouders, het regende !! En geen korte monsoonbui maar de ganse dag. Ik schat dat het voor onszelf de zesde dag is sinds we hier zijn dat we een dag regen hebben, monsoonbuien niet meegerekend dus. Dus zoeken we een binnenactiviteit en staat de mall op het programma. We bekijken Macy's onder de vakkundige gids Evy genaamd, en lopen ook door de mall om de rest van de winkels te bekijken en drinken er een smoothie. Nadien rijden we opnieuw naar Lowes en kopen nog meer plantjes, een tuinslang en lampjes voor in de inrit die op zonneenergie werken, je zou wel zot zijn om electrische te kopen in dit klimaat.

Dinsdag staat de Tucson Zoo op het programma, hier zijn wijzelf ook nog niet geweest maar het schijnt de moeite te zijn ook al is ze niet zo groot. We betalen entree en lopen de ganse loop door het park, wat inderdaad wel de moeite is. Alles is mooi verzorgd en er zitten veel grote dieren, waaronder 4 giraffen en 5 olifanten.

Als we rond zijn beslissen we een broodje te gaan eten bij de subway, tot ik op het mapje kijk wat ik bij de ingang gekregen had en merk dat we een stuk hebben overgeslaan, dus hup terug naar binnen waar we eerst iets eten. Terwijl we dat doen begint het even te gieten, maar als we klaar zijn met eten klaart het weer helemaal op en doen we het rondje wat we gemist hadden. Na de zoo rijden we verder tot aan ons oude appartement. We hebben nog steeds de sleutel want we betalen nog tot eind september. Dus geven we een snelle rondleiding waar we ons avontuur bijna een jaar geleden zijn gestart. Op de weg terug naar huis stoppen we bij de ijscreme hut en eten een lekker ijsje op een terrasje.
Op woensdag gaan we naar Sabino Canyon, waar het water hoog staat en niet alle wandelingen kunnen gedaan worden. Wij nemen echter de tram die ons doorheen het park rijdt en je uitleg krijgt over het park, de bloemen en planten en de omgeving.  Erg mooi parkje dat zeker het bezoeken waard is. We stappen op de terugweg uit de tram en wandelen het laatste gedeelte weer terug, doorheen de creek, waar de bus voorheen ook telkens door moest. Schoenen uit en door het water dus, heerlijk koel in het hete weer want van de regen is geen sprake meer.

We zien een hert en een coyote in de verte, helaas te laat voor foto's te nemen.
Na dit bezoek rijden we naar Saguaro East en rijden daar de loop na een bezoekje aan het visitors center. Als we net op de loop zijn moet ik al stoppen, want gek genoeg stond er een bord dat je de weg moet delen met wandelaars, fietsers en ... schildpadden. En wat komen we tegen, een schildpad dus, te zien in de vorige blog update. En even verder opnieuw op de rem, nog een schildpad. al is die wat meer verlegen dan zen broer van zonet. Weer verder en nogmaals stoppen, nu voor een overstekende tarantula. Leuk, zoveel beestjes.

Het park zelf is ook mooi, zeker in de ondergaande zon kleuren de rotsen weer mooi oranje.
Donderdag heeft Evy verlof en gaan we naar Tubac, een klein dorpje ten zuiden van Tucson, waar er veel kunstenaars zich gevestigd hebben. Onderweg stoppen we op een mooie 'rest area' om onze gekochte broodjes van de subway te eten.

In Tubac aangekomen parkeren we de wagen en wandelen doorheen het dorpje. Er zijn tal van winkeltjes, sommigen met gewoon leuke en kleurrijke spulletjes, andere met duurdere kunststukken. Het is er erg rustig en we spenderen er een dikke twee uur. We kopen ook enkele ijzeren 'lizards' om op de nieuwe brievenbus paal te hangen en we krijgen een mooie vogelbad cadeau van mijn ouders. Op de terugweg stoppen we aan de San Xavier Del Bac Mission, een kerk die er in 1692 gestart werd. Het huidige gebouw staat er sinds 1783 en is het oudste Europese gebouw in Arizona. Het blijft een erg mooi gebouw, dat prachtig afsteekt tegen de blauwe lucht van Arizona

De dag erna staat Tombstone op het programma, iets wat menne pa op zijn lijstje had staan van dingen die bezocht wilde worden. We vertrekken in de vroege voormiddag en we stoppen eerst aan Boothill Graveyard, een kerkhof uit de late jaren 1800 waar op vele bordjes staat hoe de persoon is overleden. We spenderen hier een tijdje en rijden dan naar Tombstone zelf. Hier lopen we doorheen het wilde westen en bekijken wat winkeltjes en gaan naar de gunfight in de O.K. Corral, waar het beroemde schietpartij met Wyatt Earp heeft plaatsgevonden. Voor de geinteresseerde is er de film Tombstone om te bekijken met Kurt Russell en Val Kilmer ofwel de film Wyatt Earp uit 1994 met Kevin Costner.

's Middags willen we bij Big Nose Kate gaan eten maar het zit helaas stampvol waardoor we elders belanden waar we ook goed gegeten hebben.

We bezoeken nadien voor 5$ PP ook het court House en dat is achteraf gezien toch de moeite waard om eens doorheen te lopen, en wandelen nog wat rond in de winkeltjes en uiteindelijk vertrekken we weer richting Tucson, waar ik als we thuis komen al snel aan het eten begin, steak met frieten en champignons, met als gevolg dat het ganse huis vol 'doemp' hangt. Prikkelende 'doemp' dankzij de rode chayenne peper die ik gebruik op de steaks en de champignons, maar het smaakt wel lekker al zeg ik het zelf. Mama had voor vis gekozen, ook met frietjes.

Op zaterdag heeft Evy opnieuw vrij en gaan we richting Mount Lemmon. We stoppen aan diverse uitkijkpunten en telkens klimmen we hoger en hoger. Bij Windy Point wandelen we even rond en nadien rijden we verder naar de top waar er een mini mini miniversie van de oktoberfesten bezig zijn.  Ik dacht dat onze wandeling die we wilden doen hier vertrok dus betalen we 5$ parking om dus iets daarna in te zien dat we nog hogerop Mount Lemmon moeten rijden en dus snel weer verder rijden.
Bovenaan parkeren we en we beginnen aan een korte vrij vlakke wandeling, maar papa voelt zich wat duizelig op deze hoogte en beslist om te wachten op een van de banken die er aan de trailhead staan. De rest wandelt een stuk over een meadow waar we prachtig zicht hebben op Tucson, diep in de vallei onder ons. Je kan duidelijk het vliegtuigkerkhof zien liggen en ook de legerbasis is goed te zien.

Jaja, water in de woestijn, een beekje (creek)

Er staan geen wijzertjes dus na een tijdje denk ik dat we te ver zitten en draaien dan maar wijselijk om en wandelen via hetzelfde pas terug naar de wagen. We genieten nog even van de lekkere temperaturen op een bank en rijden dan naar Summerhaven, waar we in de Cookie Cabin wat lekkers gaan halen, een chocolate chip cookie voor ons, een ijsje voor de mama, met koffie en frisdrank.

Na een tijdje op het terras gezeten te hebben rijden we weer helemaal naar beneden, met nog enkele stops aan uitzichtpunten. 's Avonds gaan we lekker in de Zinburger eten, altijd een goede keuze vinden wij en het valt allemaal goed in de smaak. Op zondag werkt Evy weer en neemt dus voor het werk afscheid van men ouders want hun tijd zit er alweer op, want 's avonds rij ik hun terug naar Phoenix, zodat ze op maandagmorgen vroeg naar de luchthaven kunnen vertrekken met de shuttlebus van het hotel. Voor we vertrekken eten we nog een laatste keer samen en we kiezen voor een simpele maar lekkere spaghetti bij Olive Garden. De koffers waren al ingeladen dus na het eten vertrekken we rechtstreeks naar Phoenix en onderweg zien we een stukje van de bloedmaan. Na 1u30 zijn we aan het hotel en dan is het tijd om afscheid te nemen, altijd een moeilijk moment, maar het hoort erbij.
Ik rij terug naar huis en ga meteen naar bed want voor mij is het morgen terug werken gaan, na twee weken verlof. In de loop van maandag en dinsdag krijg ik telkens berichten als ze goed zijn aangekomen na de vluchten, dus u zal het jetlaggen worden als ze thuis komen.

Voor ons begint het 'gewone' leven weer opnieuw, net zoals iedereen is dat werken gaan, eten, slapen en terug werken gaan LOL
Intussen de eerder gekochte bloemetjes geplant, hopelijk pakken ze in de harde ondergrond

Maarja, als der paddestoelen uit die harde grond komt, zal het voor een plant hopelijk ook wel lukken ;)

Ciao

1. Weer een mooi stukje!
    Al iets van Halloween te zien daar? Want dat zal daar toch wel veel feller zijn als hier bij ons?